Subject: Vs: Retseptiravimite ostusoov ajalehes, Võrumaa Teatajale
From: "Kristi Sarap" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Mon, 16 Jun 2025 15:15:45 +0300

Tere, Sten!

Ravimiameti poolt vastab järelevalveosakonna juhataja Liis Prii.

Panen vastused küsimus-vastus vormis.

1.Kas ajalehe- või veebikuulutuse kaudu tohib eraisik avaldada 
retseptiravimite ostu-, müügi- või vahetussoovi?

„Ravimeid võib müüa vaid apteek, st sellised müügikuulutused ei ole lubatud. 
Eraisikute ravimi ostu- ja vahetussooviga kuulutused peaksid jääma vastuseta 
ja on olemuselt sobimatud, sest keegi ei saa nõudeid järgides nende soovile 
vastu tulla. Sellised teadmatusest või pahatahtlukult avaldatud nõuete 
rikkumiseni viivad kuulutused tuleb veebist eemaldada, et need ei looks 
soodsat pinnast ebaseaduslikuks ravimite müügiks. Ajalehetoimetused ja 
suuremad kuulutuste portaalid on ravimite müümise keelust hästi teadlikud ja 
sekkuvad, kui keegi soovib sobimatut kuulutust avaldada.“

2. Kui kõrvalisele kodanikule on selline ostukuulutus silma jäänud, mida ta 
peab selle infoga edasi tegema?

„Kõik ravimite ebaseadusliku müügiga seotud vihjed-teated tuleks edastada 
meile või veebipolitseile. Sotsiaalmeedias pakutavate ravimite osas teeme 
koostööd politsei ja Terviseameti veebinõunikuga, kes teavitavad müüjat 
ebaseaduslikust tegevusest. Kui tegu on tahtmatu ja sellise tegevuse 
tagajärgi teadmata teoga, juhime inimese eksimusele tähelepanu, selgitame ja 
hoiatame. Kui saame aru, et süsteemselt proovitakse tegeleda ebaseadusliku 
ravimimüügiga, edastame juhtumi juba politseile, kes uurib väärtegusid. 
Ozempicuga seoses oleme viimastel päevadel saanud mitmeid vihjeid, mille 
oleme kõik edastanud veebinõunikule.“

3. Kui tihti puutub ravimiamet kokku sellega, et inimesed soovivad omavahel 
käest-kätte osta, müüa või vahetada retseptiravimeid?

„Ravimiamet puutub selle teemaga igal kuul kokku.“

4. Miks ei tohi omavahel retseptiravimeid osta, müüa ja vahetada?

„Ravimite kvaliteedis, ohutuses ja tõhususes saab kindel olla vaid siis, kui 
ravimid ostetakse seaduslikust apteegist või veebiapteegist. Veebis/käest 
kätte müüdavate ravimite korral seab iga inimene ohtu oma tervise, sest pole 
teada, kuidas on ravimit hoitud või kas on tegu ikka kvaliteedikontrolli 
läbinud ohutu ravimiga.“

5. Milline ametkond nende rikkumistega tegeleb ja osapooled vastutusele 
võtab?

„Kui tegu on tahtmatu ja sellise tegevuse tagajärgi teadmata teoga, juhime 
meie või Terviseameti veebinõunik inimese eksimusele tähelepanu, selgitame 
ja hoiatame. Kui saame aru, et süsteemselt proovitakse tegeleda 
ebaseadusliku ravimimüügiga, edastame juhtumi juba politseile, kes uurib 
väärtegusid.“

6. Milline karistus sellise teo eest ees ootab?

„Sageli müüvad inimesed endal üle jäänud ravimit teadmatusest, et seda ei 
tohi teha. Sellisel juhul on esimene eesmärk inimestele selgitada ja anda 
võimalus ise oma tegutsemist muuta ja rikkumine kõrvaldada. Väärteo- ja 
kriminaalmenetlused on asjakohased, kui ravimi müügi keeldu rikutakse 
pahataktlikult, korduvalt ja suures mahus ning selgitused ei vii 
lahenduseni. Ravimite ebaseaduslik jaemüük on käsitletav tegevusloata 
majandustegevusena, mille puhul võib inimesele karistusseadustiku § 372 
alusel määrata rahatrahvi kuni 1 200 eurot. Kui sellega põhjustati oht 
paljude inimeste elule või tervisele, siis on rahalise karistuse kõrval ka 
võimalik määrata kuni kolm aastat vangistust.“

7. Kas Eesti on viimase paari aasta jooksul reaalselt karistatud inimesi, 
kes on käest-kätte ostnud, müünud või vahetanud retseptiravimeid?

„Palume neid andmeid küsida politseilt ja prokuratuurilt.“

8. Mida toredat saab peale hakata nende kokku ostetud 
antibiootikumitablettidega, mida inimene lehekuulutuses näib ihaldavat?

„Kui inimene on saanud ravimeid mujalt kui apteegist, siis e saa ta olla 
kindel, et need on ehtsad, kvaliteetsed ja ohutud. Tervise ja keskkonnakahju 
vältimiseks on ainuõige samm viia need ravimid hävitamiseks kas ohtlike 
jäätmete kogumispunkti, jäätmejaama või apteeki. Retsepti alusel saab 
kvaliteetsed antibiootikumid osta vaid apteegist. Antibiootikumide 
kasutamine ilma, et arst oleks need raviks määranud, võib ohustada inimese 
enda tervist ja põhjustada antibiootikumide suhtes resistentsete bakterite 
teket, mis on suureks mureks ja terviseohuks tänapäeva maailmas.“

Ikka head

Kristi Sarap

Ravimiameti kommunikatsiooninõunik

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Saatja: Sten Sang <[email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 13. juuni 2025 19:18
Adressaat: RA Kommunikatsioon <[email-masked]>
Teema: Retseptiravimite ostusoov ajalehes, Võrumaa Teatajale

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu 
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tervist!

Kirjutan Võrumaa Teatajale lugu retseptiravimite ostusoovist ajalehes, 
veebis.

Manuses üks äsjane ajalehekuulutus, mis silma jäi.

Palun Sinu vastust teisipäeva, 17. juuni õhtuks.

Küsimused

1.Kas ajalehe- või veebikuulutuse kaudu tohib eraisik avaldada 
retseptiravimite ostu-, müügi- või vahetussoovi?

2. Kui kõrvalisele kodanikule on selline ostukuulutus silma jäänud, mida ta 
peab selle infoga edasi tegema?

3. Kui tihti puutub ravimiamet kokku sellega, et inimesed soovivad omavahel 
käest-kätte osta, müüa või vahetada retseptiravimeid?

4. Miks ei tohi omavahel retseptiravimeid osta, müüa ja vahetada?

5. Milline ametkond nende rikkumistega tegeleb ja osapooled vastutusele 
võtab?

6. Milline karistus sellise teo eest ees ootab?

7. Kas Eesti on viimase paari aasta jooksul reaalselt karistatud inimesi, 
kes on käest-kätte ostnud, müünud või vahetanud retseptiravimeid?

8. Mida toredat saab peale hakata nende kokku ostetud 
antibiootikumitablettidega, mida inimene lehekuulutuses näib ihaldavat?

***
Sten Sang
Võru Teataja AS
+372 5845 3391
[email-masked] <mailto:[email-masked]>
vorumaateataja.ee
digileht.vorumaateataja.ee